Passion Fruit; ben bunu nasıl bilmem :)

Gereksiz bilgiler konusunda çok iddialıyım, ot çöp merakım da cabası... Bir bitkiyi, çiçeği,meyveyi bir defa görmem yeter asla unutmam. Demek ki bunu hiç görmedim. Nasıl kaçtı bilemedim :)

İşten çıkmak için hazırlanırken baktım poliklinikte masanın üzerinde birşeyler var, neredeyse herkes de çıkmış, sorduklarım da bilemedi... Bu ne şimdi, merakla kestim, koku süper, sulu tatlı;  meyve besbelli. Ama alerji korkumdan yemedim. Ertesi gün öğrendim ki tatlı intern arkadaşım Ezgi Anamur'daki bahçesinden getirmiş. "Pasiflora meyvesi abla bu " dedi. Yiyenlere birşey oluyor mu, uyutur mu filan gibi obsesif sorularıma da pozitif cevaplar alınca Ezgi benimle evdeki zulasını paylaştı.


Uykusuzluk çekenler Passiflora kelimesini tanıdı, doğru çağrışım... Malum ilaç bu bitkiden imal ediliyor. Çarkıfelek çiçeğini çok severim, ama meyvesini kaçırmışım :) Bazı yerlerde de saat çiçeği deniyor, harika bir sarmaşık. Meyvesi de şahaneymiş. Tepesini uçurup maaile kaşıkladık. Ertuğrul tekrar isteyince de fazlası da zararmış deyip reddettik, çünkü günde 2 taneden fazla yemek önerilmiyor. Meyvenin sakinleştirici ve uyku düzenleyici özelliği var, hah ha tam benlik:)


Bu bitki Brezilya kökenli.Ama artık kuzey Amerika, Asya, Afrika, Avustralya, Havai (ki oradaki adı lilikoi), Yeni Zelanda'da yetiştiriliyor. Katolik misyonerler çarkıfelek çiçeğini Hz. İsa'nın dikenli tacına benzetip adını "Passion fruit" koymuşlar. Passiflaora'nın alt türlerinin birbirine benzeyen farklı büyüklük ve renkteki meyveleri mevcut. Örnek maracuja, granadila, curuba... Meyvenin dış kabuğu sert, üzeri buruşup azıcık yumuşayınca olgunlaşmış demek. Ekşi tatlı, çıtır çıtır çekirdekleri var. Bence tadı kivi ve greyfurtu andırıyor. Aroması çok hoş. Tatlılarda, salatalarda, soslarda  ve içkilerde de kullanımı varmış.



















A ve C vitamini, mineral , lif ve antioksidanca zengin olan bu bitki sadece kanseri önleyip uykuyu düzenlemiyormuş. Bitki özütü ile yapılan çalışmalar astım semptomlarını ve osteoartrit ağrılarını azalttığını göstermiş. Ohh sağolsun Ezgi ve bir gereksiz bilgi daha edindim:))




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder